FAQ

Här har styrelsen i Brf Högmasten sammanställt över 60 frågor tillsammans med stadens mäklare. Lättast att söka efter en specifik fråga eller ord är att trycka på "Ctrl + F" sedan skriva ditt ord. Om du har en Apple Macintosh-dator klickar du på "cmd + F" istället för Ctrl. Skulle du mot förmodan ej hitta din fråga går det bra att maila till styrelsen@hogmasten.se 

Uppdaterat senast: 2018-12-29

Föreningen arbetar parallellt med hemsidan och FAQ frågorna

1. Föreningens namn: Brf Högmasten

2. Föreningens organisationsnummer: 769625-5525  

3. Fastighetsbeteckning: Dockporten 5  

4. Adresser: Dockgatan 27 samt Dockgatan 29, 211 12 Malmö

5. Förvaltare: Örehus Ekonomisk Förening Bredablick Teknisk förvaltning

6. Styrelsen: Se länk ”Förtroendevalda/Styrelsen”

7. Stadgar: Se ”Stadgar” till vänster, nya beslutades 2018-11-01 och är nu godkända Bolagsverket.

8. Trivselregler: Länk till "Trivselregler" kommer, under utarbetande

9. Policys:  Länk ”Policy” kommer, under utarbetande 

10. Årsredovisningar: Se länk "Årsredovisningar" till vänster

11. Byggår: 2015  

12. Föreningen bildas: 2012

13. Tomträtt: Föreningen äger sin mark och således utgår ingen tomträtt

14. Antal lägenheter: 39 st bostadsrättslägenheter på totalt 3467 kvm

15. Antal lokaler: 1 st hyresrättslokal på totalt 151 kvm.

16. Gemensamhetslokaler: Gästlägenhet gemensamt med grannföreningen Midskeppet, hyra utgår med 250 kr/natt och bokas digitalt via föreningens hemsida, se flik Gästlägenhet.

17. Parkering *: 32 p-platser för bil (800 kr/mån) samt 4 p-platser för MC (300 kr/mån) i garaget, föreningen har även 2 fasta parkeringar utomhus vilket är reserverade i första hand till hyresgäst lokal. Av platserna i garaget är tre (3) försedda med möjlighet till el-laddning, för dessa platser tillkommer 175 kr/månad och 1,70 kr/kWh + 0,10 kr/kWh som debiteras av Clever. För närvarande levereras det i samarbete med Clever.  Avgiften justeras en gång per år. För Brf Midskepps medlemmar som har garageplats och önskar hyra el-laddning, tar kontakt med styrelse.

(Nya avgifter per januari 2019)

Varje lägenhet får maximalt ha en plats per lägenhet (så länge kö finns). Kö finns för närvarande och hanteras av vår ekonomiska förvaltare Örehus, som medlem kan man ställa sig i kö först efter man flyttat in. Föreningen städar garagen två gånger per år, normalt april och november, alla fordon måste då köras ut ur garaget.

Utförlig information om garage och kö, finns längst ner i detta dokument, samma information som i Nyhetsbrev av 2019-04-30.

18. Vad ingår i månadsavgiften: I månadsavgiften ingår värme samt kallvatten. Därtill debiteras varmvatten samt bredband/tv och el till självkostnad. Första månaden i varje kvartal debiteras föregående tre månaders kostnader för vatten och el. För respektive priser se nedan.

19. Kabel-TV: Finns ej, men vi har IP-tv istället. Vi samarbetar med Telia och har ett utbud bestående av Telia´s Lagom inkl. Dansk TV 1 och Dansk TV2. Önskas fler kanaler kan respektive medlem med lätthet själv välja till fler kanaler genom att ta kontakt med Telia. Pris se nedan, bredband.

20. Internet/bredband: Sedan starten tillhandahåller föreningen bredband i samtliga bostadsrätter genom avtal med Telia. Föreningen debiterar för nuvarande 250 kr/mån för bredbandet (bredband 250/100 MB/s, IP-telefoni samt Telia IP-TV med Lagom utbud inkl. DR1 och DR2).

21. Internet Telia: Vid försäljning av bostadsrätt måste respektive medlem kontakta Telia där man uppger datum för utflyttning. Den nya medlemmen måste efter inflyttning godkänna villkoren från Telia för att kunna börja använda bredbandsuppkopplingen. Till varje bostadsrätt tillhör en router, tv-box och fjärrkontroll som ska överlämnas vid överlåtelsen.

22. 
El: Enhetsmätning av el sedan 2017 och därmed upphör fakturering från nät- och energileverantörer. Föreningen fakturerar den faktiska förbrukningen tillsammans med avgiftsavin. Priset idag är 1.30 kr/kWh el "inkl. allt" vilket betyder att ni slipper fasta kostnader från E.On. Vid försäljning regleras kvarvarande förbrukningsavgifter genom att medlemmar gör upp mellan varandra.

23. Brandsäkerhet:
Enligt lag ska det finnas brandvarnare i varje lägenhet, JM försåg varje lägenhet med minst en brandvarnare. Styrelsen råd är att ha en brandvarnare i varje rum samt att det åligger varje medlem att införskaffa brandsläckare och brandfilt för ökad säkerhet. För bostadsrättslokalen finns ett arbetsmiljökrav där brukaren ansvarar för brandsäkerheten vilket även styrs av avtalet mellan förening och hyresgäst.

24. Energideklaration:
Finns att hämta på www.Boverket.se alternativt kan det ses i huvudentré på Wall-padden (digital tavla). Föreningen kommer göra en ny energideklaration när JM åtgärdat de brister som fanns gällande uppvärmningen.

25. Stadgar:
Föreningen beslutade om nya stadgar 2018-06-28 på en extra stämma med 100 % närvaro. Dessa kommer läggas upp så fort de godkänts av Bolagsverket. Föreningen är en äkta BRF och har inga gemensamma städdagar utan köper in denna tjänst.

26. Tvättstugor:
Finns ingen då samtliga lägenheter har tvättmaskin/torktumlare i egen regi.

27. Innergård:
Delas med grannföreningen, Brf Midskeppet.

28. Källarförråd:
Varje lägenhet har varsitt förråd, storlek varierar lite baserat på storlek på lägenhet. Uppdelat i 2 olika gångar och behörighet styrs utifrån vart ens förråd är.

29. Vindsförråd:
Finns ingen vind i föreningen och därmed finns inga vindsförråd.

30. Balkonger:
Finns för respektive lägenhet i varierande storlek efter arkitekten Gert Wingårdh ritningVid byte av lampa på balkongen är det viktigt att samma lampa sätts i så att vi får samma ljus på balkongerna. Det ska vara:
Osram Halopar 230lm 2700K GU10 35W (Dimbar)

31. Porttelefon: Du anmäler till styrelsen vilket mobilnummer som du vill ha porttelefonen kopplad till. Två olika nummer är möjligt för tillfället per lägenhet. När porttelefonen ringer din mobil kan du prata med den som står vid entrén och känner ni dem, trycker du fram sifferknapparna på din mobil och trycker en gång på siffran "5", om samtalet kopplas ner har dörren öppnats.

32. Återvinning/avfallshantering:
Detta är en viktig del av föreningens miljöarbete men även för bibehålla en låg avgift. Styrelsen arbetar med en så effektiv sophantering som möjligt men är beroende av alla medlemmars hjälp. Restavfall är en liten del av allt vi slänger och alla uppmanas att trycka ihop sina sopor så mycket det går (så vi inte betalar för att transportera luft) och det är enligt lag krav på källsortering för privatpersoner.  

På begäran; en kort förklaring om vanliga misstag i källsorteringen.

KUVERT OCH PAPPERSKASSAR - Innehåller lim, och får därför inte blandas med det rena papperet i returpappersbehållarna. Förbudet gäller också limbundna böcker, plastmappar, o.d.

SKRYMMANDE EMBALLAGE - Stora kartonger är, även i hopvikt form, alldeles för skrymmande och måste köras till ÅVC. Detta gäller även stora bitar frigolit.

ALLT SOM GLÄNSER ÄR INTE METALL - CD-skivor och chipspåsar må blänka som metall, men sorteras som plast.

STEKPANNOR, TRÅDGALGAR OCH STÖRRE METALLFÖREMÅL - klassas som skrot, och får inte läggas i metallbehållaren. Att lägga grejjerna på golvet bredvid är ingen lösning, kör till ÅVC i stället.

MEJERIFÖRPACKNINGAR - Ytan känns kanske som plast, men mjölk- och juiceförpackningar sorteras som papper. Den riktigt duktige avlägsnar plastlocken och stoppar dem i därtill avsedda behållare...

STORA GLASFÖREMÅL - Storleken på behållarnas hål avgör vad som får lämnas. Större glaspjäser, trasigt planglas o.d. måste alltså köras till ÅVC.

HUSHÅLLSSOPOR - Dessa får naturligtvis ALDRIG halka med i källsorteringen! Skölj ur alla emballage så att lukt förhindras och skadedjur håller sig borta.

En och annan faller för frestelsen att dumpa ALLT sitt avfall i hushållssoporna. Gör det till en vana att sortera redan hemma i köket och ta sen svängen förbi källsorteringsrummet.


RENOVERINGAR

33. Tappvattenledningar kök och badrum: Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

34. Avloppsstammar kök och badrum: Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

35. El i fastigheten: Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

36. Tak: Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

37. Fasad:
Tegelskivor i skimrande vitt som ska föreställa fiskfjäll, detta syns från distans och vid kvällsljus. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

38. Fönster:
Trä på insida och aluminium på utsida. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

39. Trapphus:
Finns ett trapphus. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas

40. Hissar:
Finns 2 stycken hissar i föreningen, den vänstra är lite djupare. Medlem uppmanas att inte trycka på bägge hissar. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

41. Uppvärmning:
Fjärrvärme. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

42. Ventilation:
FTX ventilationssystem. Föreningen följer den upprättade underhållsplanen som togs fram 2018. Då föreningen är ny dröjer det tills detta behöver åtgärdas.

43. Planerade renoveringar:
Föreningen har sedan 2018 en utarbetad underhållsplan som styrelsen följer noggrant. Då fastigheten, för närvarande, är ny finns ingen större renovering planerad.

44. Pågående renoveringar:
Inga.

 
EKONOMI

45. Avgifthöjningar/sänkningar: Inga planerade

46. Gemensamhetsdebitering:
Föreningen tillhandahåller bredband/ip-tv/ip-telefoni till alla bostadsrätter till självkostnadspris (se internet ovan). Gemensamhetsel/Enhetsmätning driftsattes 2017 och föreningen är numera den som fakturerar för elen till samtliga medlemmar (se el ovan). Vid överlåtelse regleras kvarvarande förbrukningsavgifter mellan medlemmar själva.

47. E-faktura & Autogiro:
Via Örehus och din internetbank erbjuds enklare betalningsmöjlighet, föreningen förespråkar E-faktura.

 
MEDLEMSKAP

48. Skickas till: Örehus Ekonomisk förvaltning, se www.orehus.se för aktuell adress.

49. Att tänka på innan godkännande: Föreningen gör kreditupplysning samt kräver arbetsgivarintyg och de tre senaste lönespecifikationer för samtliga sökande där kreditupplysning inte räcker. Enligt våra stadgar så ska den/dem som köper även vara dem som bor i huset.

50. Kontraktsskrivning:
Steg 1 - Vid val av försäljning av er bostadsrätt är det viktigt att allt går rätt till. Medlem väljer själv om de säljs via mäklare eller själva.

51. Tillsyn:
KOMMER DISKUTERAS INOM STYRELSEN Steg 2 - Den enkla okulära tillsynen (ej att förväxla med besiktning vilket vi INTE gör) över föreningens ägandedelar skall bokas i god tid innan efterföljande steg. Tänk på att vid gamla badrum har ni som säljare/köpare extra förpliktelser enligt stadgar. Var noggrann med fuktspärr och renovera innan fuktskada uppstår.

52. Medlemskap:
Steg 3 - Beviljas eller avslås på respektive styrelsemöte och är baserat på kreditupplysning samt godkänd enkel okulär tillsyn i bostadsrätten. Styrelsemöten äger rum ca. en gång varje månad.

53. Välkomstmöte:
KOMMER DISKUTERAS INOM STYRELSEN Steg 4 - Överlåtelseansvarig från styrelsen bokar ett välkomstmöte med köparen som skall ske innan inflyttning i föreningen. Här skriver köparen på kvitto för nyckelbrickor (taggar) samt godkänner digital kommunikation med föreningen. Köparen får sedan säljarens gamla nyckelkvitto som de byter med varandra på banken vid tillträdesdagen (steg 5).

54. Bankmöte:
Steg 5 - Säljare och köpare samt eventuell mäklare gör upp affären på banken. De sista betalningarna görs (tänk på månadsavgifterna, el-, vatten och bredband/tv kostnaderna här) och kvittenser bytes mot nyckelbrickor.

55. Pantsättningavgift:
Är 1% av ett prisbasbelopp och betalas av köparen (455 kr 2018 års avgift).

56. Överlåtelseavgift:
Är 2,5 % av ett prisbasbelopp och betalas av köparen (1137,50 kr 2018 års avgift).

57. Medlemsavgift:
Utgår ingen medlemsavgift då vi är en självständig privat bostadsrättsförening.

58. Kontaktperson vid frågor:
styrelsen@hogmasten.se 

59. Fjärrkontroll till garaget, ska lämnas till aktuell ordförande med ett mail till styrelsen innan, att så kommer att ske. Om det är så att nästa person som flyttar in ska ha den ska den överlämnas till dem med info till styrelsen att så sker.

60.  Bolån. Kontakta vår ekonomiska förvaltare Örehus (kontaktinformations finns på tavlan vid entrén eller på orehus.se. Ett lägenhetsutdrag ska bifogas låneansökan.

61. Bostadsrättstillägget ingår i vår försäkring på huset, så alla medlemmar kan ta del av detta och slipper således betala själva. Detta tecknades under 2018.

Om någon behöver använda vår kollektiva Bostadsrättförsäkring är proceduren: 

Ring 077-111 11 10, välj företagsavd (inte privat), ange organistionsnummer 769625-5525 + Brf Högmasten.

Detta enligt besked från TryggHansa !

62. Lägenhetsöverlåtelse, då ska i lägenheten finnas:
En router, vit wi-fi router Plus Telia
En Tv box, ARRIS
En skötselpärm från JM
Tre taggar 
Tre lägenhetsnycklar


SLUTLIGEN


63. Vad vill vi lyfta fram med Brf Högmasten: Föreningen är den förening i Dockan som ligger närmst vattnet, därav slogan Brf Högmasten – Föreningen närmst vattnet.  
Styrelsen har under sina första år upprättat många åtaganden som kommer gynna föreningen långsiktigt ex. sett över flertal avtal, laddstolpar till elbilar (3 st för tillfället), taggläsare istället för nycklar (även postboxar öppnas med tagg), utarbetat rutiner m.m.  
En tydlig gemenskap finns i föreningen och tillsammans utvecklar vi alla föreningen, det var t.ex. 100% närvaro på stämman 2018 som röstade igenom nya stadgar.

64. Boende- och Skötselpärm:
Föreningen har en boende- och skötselpärm som tillhör varje bostadsrätt, här hittar man det mesta och är till för att skapa en långtgående relation mellan föreningen och medlemmarna. Denna skall läsas av alla som är medlemmar och uppdelad i flera kapitel. Denna härstammar från JM tiden.

65. Badrum:
Tänk på att badrum skall vara fackmannamässigt utfört. (Vid äldre badrum måste stor försiktighet vidtas vid användande.) Blir det en skada där skadan uppstått pga. dåligt fuktskydd kommer föreningen kräva ersättning för våra kostnader, allt enligt lag och stadgar.

66. Brevlådor:
Skylt " Tack ingen reklam och gratistidningar" beställs via styrelsen@hogmasten.se

67. Övriga frågor: Ber er maila styrelsen@hogmasten.se så ska vi göra vårt bästa för att svara. (svarstid inom 7 dagar)

68. Tips, råd och idéer. Har du information som kan vara till nytta och glädje för andra medlemmar i vår förening, hör av dig till styrelsen@hogmasten.se så uppdaterar vi hemsidan.


                              Tillsammans utvecklar vi föreningen.



Bilparkering är en viktig del för oss boende. Här nedan följer vad som gäller för parkering, BRF Högmasten
Vår policy är upprättad av styrelsen utifrån de principer som återfinns i föreningens stadgar. Den främsta är likabehandling, vilket innebär att alla medlemmar har samma rättigheter som skyldigheter och ingen gynnas på annan medlems bekostnad.

- Medlem i BRF Högmasten som är folkbokförd på adress i föreningen kallas boende.
- Boende ska äga och bruka fordonet som parkeras på platsen (leasing-, förmåns- och tjänstebilsavtal jämställs med ägande).
- Med fordon avses normalfallet bil. Övriga fordon anses som alternativa färdmedel.

1. Rätt att hyra parkeringsplats tillkommer lägenhetsinnehavare boende inom BRF Högmasten. Hyresavtal gäller tills vidare och sägs upp med automatik vid försäljning av lägenheten.
2. Grundregel vid fördelning av platser är en (1) parkeringsplats, likställs med parkeringsplats, per lägenhet enligt en gemensam kölista för samtliga platser som Brf Högmasten har till sitt förfogande inom garaget.
3. Den som avvisar erbjuden plats kan stå kvar i kö, men placeras sist. 

4. Uthyrning i andra hand av parkeringsplats är ej tillåtet.
5. Parkeringsdelning är tillåten och uppmuntras. Om du under en begränsad tid ej behöver nyttja hyrd parkering kan den med fördel lånas ut till annan boende i föreningen.                                                                                           6. Fordon som nyttjar parkeringsplats skall vara inregistrerat, besiktigat, skattat och försäkrat.
7. Vid upphörande att äga eller disponera motorfordon skall parkeringsplats. Parkeringskort och fjärrkontroll återlämnas till föreningen. 

8. Fordon får endast parkeras på anvisade platser:
- Besökande, hänvisas till allmän parkering
- Yrkesmässig, enligt instruktion till parkeringsvaktbolag
- Övrig, hänvisas till allmän parkering
9. Alternativa färdmedel hänvisas till av föreningen anvisad plats.
10. Fordon som läcker olja/bränsle eller andra vätskor skall omedelbart tas omhand. Om så inte sker kommer rengöring/sanering ske på hyrestagarens bekostnad. 

11. Uppstår överskott på platser inom området, medges hyra av en (1) extra parkeringsplats per lägenhet. Extra parkeringsplats hyrs med särskilt uppsägningsvillkor innevarande månad plus två månad, vilket innebär att när efterfrågan från hyresgäst utan parkeringsplats uppstår hanteras ärendet av vår leverantör av administrativa tjänster och uppsägning kan tidigast ske den första dagen i nästkommande månad. De extra parkeringsplatserna är enbart till för lägenhetsinnehavarens eget bruk och får inte användas som ”gästparkeringsplats”.
– Vid uppsägning av ”extra” parkeringsplats följs principen ”sist in, först ut”.
12. Den som efter styrelsens godkännande hyr ut lägenhet i andra hand, har inte rätt att behålla parkeringsplats eller garage under den tid som styrelsen beviljat uthyrning av lägenhet i andra hand utan får ställa sig på nytt i kö vid återkomst.
13. Vid misskötsel av regelverket har styrelsen rätt att häva hyresavtalet med omedelbar verkan

Kölista för parkeringsplatser hanteras f.n av Örehus Fastighetsförvaltning AB. Kontakta Öreshus Fastighetsförvaltning AB för anmälan eller ändring, https://www.orehus.se/kontakt

BRF Högmasten
Styrelsen